"ΟΧΙ ΜΟΝΟ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ 6ης δημοτικού..."
Με την εμπειρία μου στις εικαστικές τέχνες (σπουδές στη ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, γραφικές τέχνες, ιστορία της τέχνης) θα ήθελα με την παρούσα επιστολή να σχολιάσω την εικόνα που παρουσιάζουν τα νέα βιβλία του Δημοτικού και, συγκεκριμένα, της Β' τάξης, από εικαστικής και αισθητικής άποψης.
Παρακάτω παραθέτω εικόνες από τα εξώφυλλα του αναγνωστικού της Β' δημοτικού, όπως το διδαχθήκαμε εμείς οι μεγαλύτεροι, ενώ δίπλα βλέπετε το νέο βιβλίο. Με μεγάλη μου έκπληξη παρατήρησα την εικόνα του εξωφύλλου η οποία απεικονίζει 4 παιδιά «μαύρα» μέσα σε ένα σκοτεινό σπήλαιο. Φαντάζομαι ουδείς γνωρίζει τι άραγε να συμβολίζει μία τέτοια εικόνα. Γιατί άραγε μία τέτοια εικόνα, η οποία προκαλεί μελαγχολία, φόβο, σκανταλιά (στην καλύτερη περίπτωση), επιλέχτηκε για το εξώφυλλο.
Παράλληλα δεν μπόρεσα να κρατηθώ από το να κάνω μία σύγκριση με ένα παλαιότερο βιβλίο. Κοιτάξτε την εικόνα αριστερά. Κοιτάξτε την καθαρότητα, τα έντονα και χαρούμενά χρώματα, την αμυγδαλιά που ανθίζει, τα παιδάκια που καλλιεργούν, ένα κήπο. Θα μπορούσα να εμβαθύνω περισσότερο αλλά δεν θέλω να κουράσω.
Κύριε Βουδούρη, δεν αναπολώ το παρελθόν και ούτε είμαι άνθρωπος οπισθοδρομικός, αλλά η σχεδόν μονοχρωματική, πρόχειρα και πολύ γρήγορα φτιαγμένη, χωρίς κανένα εμφανές δίδαγμα, εικόνα στα νέα βιβλία, με κάνει να σκέφτομαι ότι κάτι περίεργο συμβαίνει. Αναρωτιόμουν εάν κάτι τους ξέφυγε ή τέλος πάντων μήπως είναι απλώς ακαλαίσθητο.
Δυστυχώς, κι άλλη άσχημη έκπληξη περιμένει αυτόν που θα ξεφυλλίσει το εν λόγω βιβλίο. Στις σελίδες 76 και 77 θα αντικρίσει μία καινοτομία, κάτι ξεχωριστό: χαρταετούς να ίπτανται σε ένα κατάμαυρο ουρανό. Ένας μουτζουρωμένος ουρανός με κάτι κακόγουστα δείγματα χαρταετών, απεικονίζει και διδάσκει τους μαθητές την ιδανική Καθαρά Δευτέρα. Μήπως θα πρέπει να εορτάζονται τα κούλουμα τη νύχτα;
Τι θέλει να πει ο ποιητής;
Κύριε Βουδούρη είναι καταπληκτικό, είναι απίστευτο! Μην μου πει κανείς ότι αυτό είναι μοντέρνα τέχνη. Αυτό είναι μία προχειρότατη εργασία, η οποία κατά τη γνώμη μου έχει γίνει επίτηδες ακολουθώντας μία συγκεκριμένη γραμμή, διαταγή, προπαγάνδα, δεν ξέρω πώς να το εκφράσω. Δεν είναι δυνατόν να περνάμε τέτοια μηνύματα κατά θλιψης, μαυρίλας και εγώ δεν ξέρω τι άλλο στα παιδιά! Γιατί;
Κοιτάξτε παρακάτω την αντίστοιχη εικόνα από παλαιότερο βιβλίο. Θαυμάστε τα χρώματα, το γαλάζιο του ουρανού, τα σχέδια και την ποικιλία των χαρταετών. Αυτή η εργασία έχει γίνει κατόπιν σκέψης.
Αυτοί οι άνθρωποι με ευθύνη εργάστηκαν για να παρουσιάσουν κάτι στα παιδιά της Ελλάδας, στα παιδιά που θα θυμού νται αυτές τις εικόνες για πολλά χρόνια. Έλαβαν υπ' όψιν τους την εορτή της Καθαράς Δευτέρας, τα κούλουμα, το χαρμόσυνο περιβάλλον.
Το εν λόγω βιβλίο, δυστυχώς, διακατέχεται από μαυρίλα, μουτζούρες, και προχειροφτιαγμένες εικόνες. Δεν θέλω να κρίνω το κείμενο γιατί δεν είναι της ειδικότητας μου. Αυτή είναι δουλειά της Ακαδημίας Αθηνών, αν και από ό,τι γνωρίζω ακόμη ερευνούν την υπόθεση.
Λυπάμαι... λυπάμαι, διαμαρτύρομαι και ανησυχώ γι' αυτά τα παιδιά. Δεν τους φτάνουν όλα τα άλλα, μαύρη Καθαρά Δευτέρα!
Τέλος θα ήθελα να παραθέσω την άποψη ότι τα σχέδια αυτά θα μπορούσαν να εκτεθούν σε έκθεση ζωγραφικής και να κριθούν από το κοινό. Πιθανώς να ήταν αρεστά και σε κάποιους. Όμως, όταν αναλαμβάνουμε ένα ευαίσθητο έργο, δηλαδή τη διδαχή των παιδιών, τα έργα της εικαστικής ομάδας θα έπρεπε πρώτα να κρίνονται από παιδοψυχολόγους. Οι παιδοψυχολόγοι νομίζω ότι θα είχαν παρατηρήσει τα συναισθήματα τα οποία πιθανώς να προκληθούν στα παιδιά από τις εικόνες αυτές και ίσως να είχαν επέμβει.
Με εκτίμηση Αντώνης Βρέττας, Γλυφάδα
Πηγή: Περιοδικό "Τρίτο Μάτι" Απρίλιος 2007,απο την αλληλογραφία
Πηγή: Περιοδικό "Τρίτο Μάτι" Απρίλιος 2007,απο την αλληλογραφία