Το Ινστιτούτο Levy είναι μια μη κερδοσκοπική δεξαμενή σκέψης, που όπως λέει και το όνομά του ιδρύθηκε από έναν Εβραίο του κολεγίου Bard τον Leon Levy.
Στο συμβούλιο του ινστιτούτου συμμετέχουν ο Leon Botstein(Εβραίος) που είναι πρόεδρος του Κολεγίου Bard.
Ο γνωστός Εβραίος οικονομολόγος Joseph Stiglitz.
Πρόεδρος του Ινστιτούτου είναι ο Δημήτρης Παπαδημητρίου απ' τη .. Θεσσαλονίκη.
Το Levy Institute είχε ανακοινώσει σε πρώτη φάση τις προτάσεις του αυτές, όπως είναι γνωστό, σε συνέδριο με χορηγό την "Αυγή" και συμμετοχή κορυφαίων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ στα τέλη του 2013.
Το σενάριο για αύξηση ΑΕΠ 7% και δημιουργία 550 χιλιάδων θέσεων εργασίας με πρόγραμμα άμεσης δημιουργίας θέσεων εργασίας παραθέτει το Levy Institute το οποίο σε έκθεσή του είχε πει ότι το 2015 εάν συνεχιστεί η λιτότητα το χρέος της χώρας θα φτάσει το 208% του ΑΕΠ.
Ας δούμε όλο το σχέδιο για έκδοση και λειτουργία παράλληλου με το ευρώ εγχώριου νομίσματος, του Geuro, που προτείνει τώρα για την Ελλάδα το Levy Institute
H ενδεικνυόμενη λύση για την Ελλάδα είναι η υιοθέτηση προγράμματος στην κατεύθυνση της εξασφάλισης απασχόλησης μέσω του Κράτους σε ρόλο
"ύστατου καταφυγίου για την απασχόληση" -Εmployment of Last Resort-, που το ονομάζει ELR, και το οποίο θα χρηματοδοτηθεί μέσω διάφορων εναλλακτικών, ανάμεσα στις οποίες και ένα προσωρινό παράλληλο χρηματοοικονομικό σύστημα εντός της ευρωζώνης.
"ύστατου καταφυγίου για την απασχόληση" -Εmployment of Last Resort-, που το ονομάζει ELR, και το οποίο θα χρηματοδοτηθεί μέσω διάφορων εναλλακτικών, ανάμεσα στις οποίες και ένα προσωρινό παράλληλο χρηματοοικονομικό σύστημα εντός της ευρωζώνης.
Το παράλληλο χρηματοοικονομικό σύστημα σύμφωνα με τη μελέτη "Strategic Analysis - Prospects and Policies for the Greek economy", θα βασιστεί στην έκδοση νέων κρατικών ομολόγων με τα οποία το Κράτος θα πληρώνει υποχρεώσεις του (π.χ. επιστροφές φόρων, πληρωμές προμηθευτών κ.λπ.) και τα οποία θα δέχεται επίσης για εξόφληση οφειλών προς το Δημόσιο.
Ισχυρό επιχείρημα για την αποτελεσματικότητα της πολιτικής αυτής, είναι η ελαστικότητα που παρουσιάζει το ελληνικό εμπόριο. Από τη στιγμή μάλιστα που η μελέτη των δεδομένων από την πλευρά του Ινστιτούτου δείχνει ότι η ελαστικότητα αυτή είναι χαμηλή, κρίνεται σαν καλύτερη επιλογή ένα τέτοιο πρόγραμμα, που θα εξασφαλίσει την καλύτερη στρατηγική για ανάκαμψη του βιοτικού επιπέδου της ελληνικής κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων και των όποιων συνεπειών από το εξωτερικό χρέος.
Σαν εναλλακτικές λύσεις αναφέρονται ένα σχέδιο Μάρσαλ με κεφάλαια τα οποία θα διαχειριστούν κυβερνητικοί και κρατικοί φορείς, καθώς και ένα πάγωμα αποπληρωμής των τοκοχρεολυσίων του χρέους για τρία χρόνια με στόχο να κατευθυνθούν οι πόροι στην εγχώρια ζήτηση και στην αύξηση της απασχόλησης.
Η πρόταση συνεπάγεται αύξηση της κρατικής κατανάλωσης και των επενδύσεων που χρηματοδοτούνται από ειδικά κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕ) ή οποιοδήποτε άλλο όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το ποσό αυτής της εξωγενούς δημοσιονομικής βοήθειας -που έχει συζητηθεί σε πολλές συνόδους της Ευρωζώνης- έχει υποθετικά υπολογιστεί σε 30 δισ. ευρώ και χρησιμοποιείται αναλογικά περίπου κατά 2,5 δισ. ευρώ κάθε τρίμηνο. Αυτό κατά το Ινστιτούτο Levy θα βοηθούσε στη βελτίωση του συνολικού εξωτερικού ισοζυγίου, χωρίς αύξηση του δημόσιου ελλείμματος ή χρέους, δεδομένου ότι τα ποσά αυτά δεν θα είναι απαιτητά.
Η αρχική επίδραση των κινήτρων αυτών θα μπορούσε να φέρει ισχυρή μεγέθυνση του ΑΕΠ, αν και η άμεση επίπτωση στην απασχόληση θα ήταν περιορισμένη, καθώς η απασχόληση τείνει να υστερεί επί της αύξησης της παραγωγής.
Το ινστιτούτο εκτιμά ότι μετά από τρία χρόνια αυτή η πολιτική που δεν στοχεύει απευθείας στην απασχόληση θα δημιουργούσε περίπου 130.000 θέσεις εργασίας, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο θα κρατούσε το σύνολο του χρέους ανέγγιχτο και θα συνέχιζε να πληρώνει τους τόκους.
Υποδείγματα των ομολόγων που μπορούν να εκδοθούν είναι τα λεγόμενα φαρμακευτικά ομόλογα, pharma bonds, που εκδόθηκαν για να καλυφθούν οι υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τον κλάδο των Φαρμάκων. Αυτά τα ομόλογα σαν εργαλεία είχαν όλα τα χαρακτηριστικά των κλασσικών ομολόγων και θα μπορούσαν να είναι διαπραγματεύσιμα στην αγορά ισότιμα.
Για πολλούς οικονομολόγους, η δημιουργία πραγματικής ρευστότητας διαμέσου τέτοιων χρεογράφων, θα μπορούσε να υλοποιηθεί με την ενεχυρίαση τους στις τράπεζες.
Το νέο χρηματοοικονομικό σύστημα θα προχωρήσει με την έκδοση νέων ομολόγων μηδενικών κουπονιών, απόλυτης προσαρμοστικότητας στο χρόνο αποπληρωμής τους, χωρίς δηλαδή συγκεκριμένες δεσμεύσεις για αποπληρωμή, που δε θα επιβάρυνε κατά συνέπεια το χρέος.
Αυτά θα μπορούσαν να μεταφερθούν ηλεκτρονικά σε τραπεζικές καταθέσεις ιδιωτών ή εταιρειών μέσα από ένα εξειδικευμένο σύστημα ασφαλείας. Έτσι θα μπορούσαν να εκδοθούν πιστοποιητικά για μικρές είτε μεγάλες συναλλαγές στην αγορά.
Κατά το τρόπο αυτό θα δημιουργηθεί μία ονομαστική ισοτιμία μεταξύ των ομολόγων - χρεογράφων που θα είναι η βάση του Geuro, σε σχέση με το ευρώ. Τα ομόλογα θα μπορούν να συνδεθούν με φορολογικές απαλλαγές από τη στιγμή που η κυβερνητική πολιτική θα τα χρησιμοποιούσε για να γεφυρώσει τις διαφορές μεταξύ του κράτους και των προμηθευτών του.
Παράλληλα, θα μπορούσε κανείς να περιμένει η κυβέρνηση να ζητήσει ένα μέρος των μελλοντικών φορολογικών καταβολών των ιδιωτών να γίνει σε τέτοια ομόλογα για να ενισχύσει και να εδραιώσει τη ζήτηση και την εμπιστοσύνη στο παράλληλο νόμισμα, σχολιάζει η μελέτη.
Το Geuro θα μπορεί να ανταλλαγεί προς μία κατεύθυνση, από ευρώ σε Geuro, ώστε να αποφευχθούν οι κερδοσκοπικές επιθέσεις και να μειωθεί η χρήση του στην εγχώρια αγορά αλλά και να περιοριστούν οι πιθανότητες μεταφορές καταθέσεων έξω από τη χώρα.
Οι καταθέσεις φυσικά των τραπεζών θα παραμείνουν σε ευρώ και όποιες συναλλαγές έχουν γίνει σε ευρώ θα παραμείνουν σε αυτό το νόμισμα. Η υιοθέτηση του παράλληλου νομίσματος δε θα σημάνει έξοδο από την Ευρωζώνη και θα απαιτούσε μικρές μόνο διαφοροποιήσεις στη Συνθήκη της ΕΕ, ξεκαθαρίζει το Ινστιτούτο.
Μέσω του Geuro η Ελλάδα θα πραγματοποιεί όλες τις εγχώριες συναλλαγές της, με στόχο τη χαλάρωση της λιτότητας, χωρίς να συνεπάγεται έξοδος από την ευρωζώνη, ούτε να απαγορεύεται ρητά από τη Συνθήκη της Ε.Ε.
Πρόκειται για τη δημιουργία ενός παράλληλου χρηματοπιστωτικού συστήματος - πρόταση που πρώτη διατύπωσε η Deutsche Bank τον Μάιο του 2012- μέσω της έκδοσης κρατικών ομολόγων μηδενικού τοκομεριδίου (χωρίς πληρωμή τόκων), διαρκή (χωρίς αποπληρωμή του κεφαλαίου, μη εξαργυρώσιμα που έτσι δεν θα αυξάνουν το χρέος) και τα οποία θα είναι μεταβιβάσιμα.
Τα ομόλογα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζονται από τα φορολογικά έσοδα, υπό την έννοια ότι, ενώ η κυβέρνηση θα τα χρησιμοποιήσει για να εξοφλήσει το χρέος μεταξύ αυτής και των πιστωτών της, θα γίνονται δεκτά pari passu (με ίδιους όρους) σε διακανονισμούς των φορολογικών υποχρεώσεων του ιδιωτικού τομέα.
Τα νέα ομόλογα θα πρέπει να είναι μετατρέψιμα μόνο προς μία κατεύθυνση, από ευρώ σε Geuro για να αποφευχθούν κερδοσκοπικές επιθέσεις και να περιοριστεί η χρήση τους μόνο στις εγχώριες αγορές, όπως και για να μειωθεί η πιθανότητα μεταφορών καταθέσεων σε ευρώ εκτός της χώρας.
Τα οφέλη μιας τέτοιας πολιτικής πρωτοβουλίας θα ήταν η εκμηδένιση του εγχωρίου χρέους, η πληρωμή επιδομάτων ανεργίας και μέρους των μισθών του δημοσίου τομέα. Μάλιστα, με βάση στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, υπολογίζεται το χρηματικό όφελος από την έκδοση των εν λόγω ομολόγων, το οποίο ανέρχεται σε 14 δισ. ευρώ για τα έντοκα χρέη του Δημοσίου και οι κρατικές δαπάνες σε ευρώ θα είναι λιγότερες κατά 18 δισ, προσεγγιστικά.
Στα συμπεράσματα της έκθεσης το Levy Institute τονίζει πως η στρατηγική της Τρόικα που στοχεύει στην αύξηση των εξαγωγών μέσω της εσωτερικής υποτίμησης και της δραματικής μείωσης του εργατικού κόστους, δεν έχει φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αλλα αντίθετα ραγδαία επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης των Ελλήνων και κάθετη πτώση της εγχώριας κατανάλωσης, «το πιο σημαντικού παράγοντα σταθεροποίησης σε μία οικονομία»,όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Το Levy Institute είχε ανακοινώσει σε πρώτη φάση τις προτάσεις του αυτές, όπως είναι γνωστό, σε συνέδριο με χορηγό την "Αυγή" και συμμετοχή κορυφαίων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ στα τέλη του 2013.
Τη μελέτη υπογράφουν οι καθηγητές Δ. Παπαδημητρίου, Μ. Νικηφόρος και Τζενάρι Τσέζα.
Το σενάριο για αύξηση ΑΕΠ 7% και δημιουργία 550 χιλιάδων θέσεων εργασίας
Σύμφωνα με τη μελέτη, εάν υιοθετηθεί το συγκεκριμένο σενάριο, το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 7% το 2014, επηρεάζοντας ελάχιστα το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.
Περιληπτικά, η κυβέρνηση θα πετύχει να προσφέρει δουλειές με ένα κατώτατο μισθό για την παραγωγή υπηρεσιών στον καθένα που θα μπορεί και θα θέλει να δουλέψει. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να υιοθετήσει μία πολιτική, που θα δώσει το κέντρο βάρους στην απασχόληση όσον αφορά στις ωφέλειες που θα έχει από το παράλληλο χρηματοοικονομικό σύστημα.
Εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 550 χιλιάδες θέσεις εργασίας μέσα σε ένα χρόνο.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου